HUMAN RESOURCES STRATEGY IN EUROPEAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Romeo ASIMINEI, Conțiu Tiberiu ȘOITU, Ruxandra CIULU, Elena FELICE

Abstract


The last two decades of the history of Europe are characterized by unprecedented mo-bility of all kinds of resources, including knowledge, and human resources in higher educa-tion institutions. Essentially, the mobility of human resources in higher education institu-tions is an expression of a broad process of internationalization. The internationalization of European universities is not only a direct effect of globalization but also an institutional response to global competition. Articulated responses need to provide opportunities and imperatives of globalization have led both universities and European transnational institu-tions to develop policies conducive to increased competitiveness in the education sector. European Charter for Researchers and Code of Conduct for the Recruitment of Researchers aim to ensure the same rights and obligations of researchers and teachers in European edu¬cation and research institutions.
This article presents the results of a longitudinal study, carried out in two stages (2012 and 2017) at ”Alexandru Ioan Cuza” University of Iasi. This study sought to assess the implementation of the principles of the Charter and Code in policies and practices in terms of university teachers and researchers.

Résumé


Les deux dernières décennies de l’histoire de l’Europe se caractérisent par une mobilité sans précédent de toutes sortes de ressources, y compris les connaissances et les ressources humaines dans les établissements d’enseignement supérieur. La mobilité des ressources humaines dans les établissements d’enseignement supérieur est l’expression d’un vaste processus d’internationalisation. L’internationalisation des universités européennes n’est pas seulement un effet direct de la mondialisation, mais aussi une réponse institutionnelle à la concurrence mondiale. Les réponses articulées doivent fournir des opportunités et des impératifs de la mondialisation ont conduit à la fois les universités et les institutions trans-nationales européennes à développer des politiques favorables à une compétitivité accrue dans le secteur de l’éducation. La Charte européenne des chercheurs et le Code de conduite pour le recrutement des chercheurs visent à garantir les mêmes droits et obligations des chercheurs et des enseignants dans les établissements européens d’enseignement et de recherche.
Cet article présente les résultats d’une étude longitudinale, réalisée en deux étapes (2012 et 2017) à l’Université « Alexandru Ioan Cuza » d’Iasi. L’étude visait à évaluer la mise en œuvre des principes de la Charte et du Code dans les politiques et pratiques en termes d’enseignants et de chercheurs universitaires.

Rezumat


Ultimele două decade ale istoriei Europei sunt caracterizate de o mobilitate fără prece-dent a tuturor tipurilor de resurse, inclusiv a cunoștințelor, dar și a resurselor umane din instituțiile de învățământ superior. În esență, mobilitatea resurselor umane din instituțiile de învățământ superior este o expresie a unui amplu proces de internaționalizare. Interna-țio¬nalizarea universităților europene este nu doar un efect direct al globalizării, ci și un răspuns instituțional oferit competiției globale. Necesitatea oferirii unor răspunsuri articu-late oportunităților și imperativelor globalizării a determinat atât universitățile, cât și insti-tuțiile transnaționale europene, să elaboreze politici care să conducă la creșterea competiti-vității în sectorul educațional. Carta europeană a cercetătorilor şi Codul de conduită pentru recrutarea cercetătorilor urmăresc să asigure aceleași drepturi și obligații cercetă-torilor și cadrelor didactice din instituțiile de cercetare și învățământ european.
Acest articol prezintă rezultatele unui studiu longitudinal, desfășurat în două etape (2012 și 2017) în Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Studiul a urmărit evaluarea gradului de implementare a principiilor cartei și codului în politicile și practicile din perspectiva cadrelor didactice și cercetătorilor universității.

Keywords


human resources, internationalization, higher education institutions, research

Mots-clés


ressources humaines, recherche, établissements d’enseignement supérieur, internationalisation

Cuvinte cheie


resurse umane, instituții de învățământ superior, internaționalizare, cercetare

Full Text:

Full Text: PDF

References


”Alexandru Ioan Cuza” University of Iași (2017). The European Charter for Re-searchers and The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers.

http://www.uaic.ro/cercetare/carta-europeana-cercetatorului-si-codul-de-conduita-pentru-recrutarea-cercetatorilor/

EURAXESS (2005). The European Charter for Researchers.

https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/charter/european-charter

EURAXESS (2005). The Code of Conduct for the Recruitment of Researchers.

https://euraxess.ec.europa.eu/jobs/charter/code

EURAXESS (2011). The Human Resources Strategy for Researches.

https://euraxess.ec.europa.eu/useful-information/policy-library

EURAXESS (2014). Open, Transparent and Merit-based Recruitment of Researchers.

https://cdn1.euraxess.org/sites/default/files/policy_library/otm-r-finaldoc_0.pdf


Refbacks

  • There are currently no refbacks.